Vuonna 2024 julkaistun Tyypin 2 diabetes Käypä hoito -suosituksen mukaan ainakin osalla potilaista tavoitteena on pyrkiä remissioon sairauden toteamisen jälkeen. Tavoite voidaan pyrkiä saavuttamaan intensiivisellä elintapainterventiolla, GLP-1-analogihoidolla tai näiden yhdistelmällä.
Diabetesta sairastavalla on kohonnut riski ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin (NAFLD) kehittymiseen. Ei-alkoholiperäinen rasvamaksatauti (NAFLD) Käypä hoito -suositus «Ei-alkoholiperäinen rasvamaksatauti (NAFLD)»1 suosittelee tyypin 2 diabetesta sairastavilla FIB-4-tutkimusta kahden vuoden välein.
Kaikki nämä kolme käytäntöä vaativat resursseja. Siksi suosituksen päivityksen yhteydessä päätettiin tehdä laskelmia siitä, mitkä olisivat suositusten toteuttamisen kustannukset väestötasolla. Laskelmat tehtiin auttamaan terveydenhuollon järjestäjiä ja tuottajia päätöksissään resurssien käytöstä. Laskelmissa esitetään toiminnan mahdolliset budjettivaikutukset, niissä ei pyritä ottamaan kantaa kustannusvaikuttavuuteen. Tiedetään kuitenkin, että valtaosa tyypin 2 diabeteksen aiheuttamista kustannuksista liittyy pitkäaikaiskomplikaatioihin, joiden riskiä voidaan onnistuneella hoidolla vähentää.
Tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuusluvut on saatu Kelan tilastoista vuodelta 2021. Ilmaantuvuus ikäryhmittäin on laskettu jakamalla diabeetikkoryhmän koko väestön vastaavan ikäryhmän koolla. Ilmaantuvuus BMI-ryhmittäin on arvioitu Terveys ja poliittinen kiinnittyminen 2017 ja European Social Survey 2014 Suomen aineisto tutkimusten perusteella. Nämä on koottu taulukkoon «Laskelmissa käytetyt tyypin 2 diabeteksen vuosittaiset ilmaantuvuusluvut eri ikäryhmissä BMI-ryhmittäin....»1.
Ikäryhmä | |||
---|---|---|---|
BMI | 18–55 v. | 18–60 v. | 18–65 v. |
BMI yli 27 | 3 702 | 5 926 | 8 311 |
BMI yli 30 | 2 775 | 4 395 | 5 552 |
BMI yli 35 | 1 274 | 2 214 | 2 542 |
Elintapaintervention kustannukset on tässä laskettu käyttäen DIRECT-tutkimuksessa toteutettua interventiota «Tyypin 2 diabeteksen remission saavuttaminen perusterveydenhuollon ohjaamalla painonpudotuksella»1. Elintapaintervention protokollaan kuuluu 29 tapaamista, jotka on arvotettu terveydenhoitajan tapaamisen yksikköhinnalla. Yksikköhintoina on käytetty julkisten menojen hintaindeksin mukaisesti vuoden 2022 hintatasoon korjattuja THL:n julkaisemia yksikkökustannuksia vuodelta 2017. Elintapainterventioon liittyvän ohjelehtisen hinta on oletettu (3 €/kpl). Laskelmaan on otettu mukaan sekä terveydenhuoltojärjestelmän suorat kustannukset että potilaalle ravintovalmisteiden hankkimisesta aiheutuvat suorat kustannukset. Ravintovalmisteita käytetään kaksi kappaletta päivittäin kahden vuoden ajan.
GLP-1 analogilääkkeiden hinta on poimittu Lääketietokannassa ilmoitetuista verollisista tiedoista joulukuussa 2023. Laskelma sisältää sekä potilaan itse lääkkeistä maksaman että Kelan korvaaman osuuden.
NAFLD seulonnan kustannukset on laskettu HUS-laboratorion tutkimus- ja näytteenottohintojen ja arvioidun lääkärin ja hoitajan ajankäyttö huomioiden.
Alla olevissa taulukoissa esitetään GLP-1-analogihoidon (Taulukko «Tyypin 2 diabetekseen sairastuneiden GLP-1-analogihoidon vuotuiset kustannukset väestötasolla riippuen siitä, mitä BMI- ja ikärajaa käytetään hoidon aloituksen kriteerinä ja olettaen, että kaikki kriteerit täyttävät potilaat saavat GLP-1-analogia. Laskelmat perustuvat Lääketietokannassa ilmoitettuihin verollisiin apteekkihintoihin, jotka on poimittu joulukuussa 2023....»2), intensiivisen elintapaintervention (Taulukko «Tyypin 2 diabetekseen sairastuneiden intensiivisen elintapaintervention vuotuiset kustannukset väestötasolla riippuen siitä, mitä BMI- ja ikärajaa käytetään hoidon aloituksen kriteerinä ja olettaen, että kaikki kriteerit täyttävät potilaat osallistuvat elintapainterventioon. Laskelmissa ovat mukana sekä terveydenhuollolle että potilaalle koituvat suorat kustannukset. Hintatiedot poimittu joulukuussa 2023. Halvin valmiste maksoi alimmalla annoksella 3,45 €/päivä (1 258 €/vuosi) ja kallein 5,94 €/päivä (2 170 €/vuosi). Elintapaintervention kustannus (29 terveydenhoitajan tapaamista ja ohjelehtinen) on 1 464 €/potilas. Ravintovalmisteiden hinnaksi on oletettu 10 €/päivä (7 300 € / 2 vuotta), joka koituu pääosin potilaan maksettavaksi....»3) ja NAFLD-seulonnan (Taulukko «Tyypin 2 diabetesta sairastavien 35–65-vuotiaiden FIB-testi seurannan vuotuiset kustannukset väestötasolla olettaen, että kaikki tyypin 2 diabetesta sairastavat osallistuvat joka toinen vuosi tehtävään seulontaan. Laskelmassa ei ole huomioitu mahdollisten jatkotutkimusten (NFS, elastografia, UÄ) kustannuksia, joita asiantuntija-arvioiden mukaan koituisi 5–25 %:lle seulotuista....»4) vuotuiset kustannukset väestötasolla olettaen, että kaikki kriteerit täyttävät tyypin 2 diabetekseen sairastuneet (GLP-1-analogihoito ja elintapainterventio) tai sitä sairastavat (NAFLD-seulonta) osallistuisivat suositeltuun toimintaan.
Halvin valmiste | |||
---|---|---|---|
BMI | Ikäryhmä | ||
18–55 v. | 18–60 v. | 18–65 v. | |
BMI yli 27 | 4 657 826 € | 7 454 592 € | 10 455 698 € |
BMI yli 30 | 3 490 715 € | 5 529 293 € | 6 985 040 € |
BMI yli 35 | 1 602 122 € | 2 785 196 € | 3 197 375 € |
Kallein valmiste | |||
BMI | Ikäryhmä | ||
18–55 v. | 18–60 v. | 18–65 v. | |
BMI yli 27 | 8 032 724 € | 12 855 928 € | 18 031 528 € |
BMI yli 30 | 6 019 964 € | 9 535 624 € | 12 046 154 € |
BMI yli 35 | 2 762 964 € | 4 803 250 € | 5 514 081 € |
Terveydenhuollolle ja potilaalle koituvat kustannukset | |||
---|---|---|---|
BMI | Ikäryhmä | ||
18–55 v. | 18–60 v. | 18–65 v. | |
BMI yli 27 | 32 448 418€ | 51 931 890€ | 72 838 876€ |
BMI yli 30 | 24 317 818€ | 38 519 426€ | 48 660 785€ |
BMI yli 35 | 11 161 073€ | 19 402 867€ | 22 274 289€ |
Suoraan terveydenhuollolle koituvat kustannukset | |||
BMI | Ikäryhmä | ||
18–55 v. | 18–60 v. | 18–65 v. | |
BMI yli 27 | 5 420 411€ | 8 675 067€ | 12 167 516€ |
BMI yli 30 | 4 062 219€ | 6 434 555€ | 8 128 639€ |
BMI yli 35 | 1 864 424€ | 3 241 191€ | 3 720 853€ |
Osakustannus | Kustannus (€) |
---|---|
FIB4-testi | 480 196 € |
Henkilöstökustannus | 1 498 572 € |
Yhteensä | 1 978 768 € |
Tässä artikkelissa haluamme tehdä näkyväksi ne kustannukset, jotka hoitosuosituksen mukaiseen toimintaan tarvitaan. Emme ole arvioineet tarvittavia henkilöstöresursseja työvuosina, mutta ne sisältyvät esitettyihin euromääräisiin laskelmiin. Erityisesti intensiivisen elintapaintervention kohdalla ne ovat erittäin merkittäviä, ja hyvinvointialueilla tuleekin arvioida, onko ne mahdollista toteuttaa.
Kustannukset on laskettu sillä olettamuksella, että kaikki ne potilaat, jolle kyseistä toimintaa suositellaan, myös siihen osallistuisivat. Näiltä osin laskelmamme eivät ole realistisia, mutta toisaalta ei ole mahdollista arvioida niiden potilaiden osuutta, jotka hyväksyisivät suositellut toimet.
Laskelmissa on otettu mukaan vain terveydenhuollon palvelujärjestelmälle ja potilaalle suoraan aiheutuvat kustannukset. Meille ei ole myöskään ollut mahdollista laskea toimien kustannusvaikuttavuutta, joka vaihtelee arvioitujen toimien välillä ja todennäköisesti muuttuu toimia seuraavien vuosien myötä. Kun hyvinvointialueilla pohditaan resurssien kohdentamista, on myös tämä syytä ottaa keskusteluissa harkittavaksi.
Erityisesti NAFLD-seulonnan kohdalla on huomioitava, että merkittävälle osalle seulotuista (noin 20 %) aiheutuisi tarve jatkotutkimuksiin, joiden kustannuksia ei tässä olla huomioitu. Tiedossamme ei myöskään ole vaikuttavuus- tai kustannusvaikuttavuusnäyttöä seulonnan hyödyistä ja haitoista.