Toimintaterapiassa pyritään vahvistamaan asiakkaan toimintakykyä, toimintamahdollisuuksia
ja aktiivista osallisuutta, jotta hän selviytyy mahdollisimman omatoimisesti oman
elinympäristönsä arkisista tilanteista.
Toimintaterapian lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä toimintaterapeutin
tekemä arviointi, jolla pyritään selvittämään asiakkaan toiminnalliset valmiudet,
vahvuudet, tukea tarvitsevat alueet ja muutostoiveet muun muassa erilaisten standardoitujen
testien, havainnoinnin ja haastattelun avulla.
Arvioinnin tulosten perusteella
annetaan ohjausta toimintakyvyn ja toimintamahdollisuuksien edistämiseksi
arvioidaan terapian tarvetta
valitaan sopivat menetelmät, mahdolliset apuvälineet, ympäristöön kohdistetut toimenpiteet
sovitaan mahdollisista lähiverkostojen ohjauksista (päivähoito, koulu, opiskelu- tai
työpaikka, harrastuspaikka).
Terapiamenetelmät valitaan yksilöllisten tarpeiden ja yhdessä asetettujen kuntoutustavoitteiden
mukaisesti. Ne voivat liittyä esimerkiksi aistitoimintojen ja motoristen valmiuksien,
toiminnanohjauksen, sosiaalisten ja omatoimisuustaitojen vahvistamiseen.
Lasten toimintaterapiassa korostuvat usein leikin hyödyntäminen, arjen taitojen ohjaus
ja tiivis yhteistyö vanhempien kanssa.
Nuorten ja aikuisten toimintaterapiassa painottuu arjen hallinnan, sosiaalisten ja
vapaa-ajan taitojen sekä opiskelu- ja työkyvyn tukeminen. Nuoren kanssa on tärkeää
hyvissä ajoin käydä läpi vahvuusperustaisesti ja tulevaisuusorientoituneesti omia
unelmia opiskelu- ja työelämäpolkuun liittyen. Yhteistyö opinto-ohjaajan kanssa auttaa
opiskelukykyä vastaavan realistisen urasuunnitelman laatimisessa Ks. lisätietoa «ADHD-oireisten opiskelijoiden vahvuusperustainen opinto- ja uraohjaus»1.
Toimintaterapian vaikutuksia koskevat tutkimusjulkaisut ADHD-oireisen lapsen kuntoutuksessa
liittyvät pääasiassa erilaisten terapeuttisten menetelmien käyttöön (esim. leikki,
kognitiivis-toiminnallinen harjoittelu, sensorisen integraation lähestymistapa) tai
toimintaterapeutin ohjaamien apuvälineiden hyödyntämiseen lapsen arkisessa ympäristössä
(esim. painoliivin tai terapiapallon käyttö tehtävätyöskentelyssä). Tutkimusten yleistettävyyttä
heikentävät pienet potilasaineistot ja menetelmien vaihtelevuus.
Pienen, yhteensä 24 lapsen tutkimuksessa sensorisen integraation viitekehystä käyttänyttä
toimintaterapiaa saaneet ADHD-diagnosoidut lapset edistyivät taidoissaan paremmin
kuin aktiviteettiohjausta saaneet tai odotuslistalla olleet lapset «Miller LJ, Coll JR, Schoen SA. A randomized contro...»20.
Toimintaterapiasta aikuisten ADHD:n hoidossa ei ole tutkimustietoa vaikuttavuuden
arvioimiseksi.
Asiantuntijoiden laatiman konsensuslausuman näkemys on, että toimintaterapeuttinen
arvio ja interventio voivat tukea toimintakykyä aikuisilla, joilla on ADHD.
Toimintaterapiassa keskeisiä painopisteitä ovat fyysisen tai sosiaalisen ympäristön
muokkaaminen, sosiaalisen vuorovaikutuksen edistäminen arjen toimissa ja oireiden
itsehallinnan tukeminen erilaisten strategioiden, kuten aistisäätelyn- ja stressinhallintatekniikoiden
sekä rutiinien mukauttamisen avulla «Adamou M, Asherson P, Arif M, ym. Recommendations ...»21.
Kirjallisuutta
Danner P, Kippola-Pääkkönen A. Toimintaterapian pääperiaatteita. Kirjassa: Kumpulainen
K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim.
Helsinki. 2024:616 -23
Kuitu M, Salmela K. Toimintaterapian käytännön sovellukset nuorten hoidossa. Kirjassa:
Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.
Duodecim 2024. Helsinki. 623-25
Maeir A, Fisher O, Bar-Ilan RT, ym. Effectiveness of Cognitive-Functional (Cog-Fun)
occupational therapy intervention for young children with attention deficit hyperactivity
disorder: a controlled study. Am J Occup Ther 2014;68(3):260-7 «PMID: 24797189»PubMed
Hahn-Markowitz J, Berger I, Manor I, ym. Efficacy of Cognitive-Functional (Cog-Fun)
Occupational Therapy Intervention Among Children With ADHD: An RCT. J Atten Disord
2020;24(5):655-666 «PMID: 27637735»PubMed
Hahn-Markowitz J, Berger I, Manor I, ym. Cognitive-Functional (Cog-Fun) Dyadic Intervention
for Children with ADHD and Their Parents: Impact on Parenting Self-Efficacy. Phys
Occup Ther Pediatr 2018;38(4):444-456 «PMID: 29494784»PubMed
Novak I, Honan I. Effectiveness of paediatric occupational therapy for children with
disabilities: A systematic review. Aust Occup Ther J 2019;66(3):258-273 «PMID: 30968419»PubMed
Kastner L, Velder-Shukrun Y, Bonne O, ym. Pilot Study of the Cognitive-Functional
Intervention for Adults (Cog-Fun A): A Metacognitive-Functional Tool for Adults With
Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Am J Occup Ther 2022;76(2): «PMID: 35258515»PubMed
Barnes G, Wilkes-Gillan S, Bundy A, ym. The social play, social skills and parent-child
relationships of children with ADHD 12 months following a RCT of a play-based intervention.
Aust Occup Ther J 2017;64(6):457-465 «PMID: 29044556»PubMed
Wilkes-Gillan S, Bundy A, Cordier R, ym. A Randomised Controlled Trial of a Play-Based
Intervention to Improve the Social Play Skills of Children with Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD). PLoS One 2016;11(8):e0160558 «PMID: 27529693»PubMed
Wilkes-Gillan S, Parsons L, Parsons D, ym. An evaluation of intervention appropriateness
from the perspective of parents: A peer-mediated, play-based intervention for children
with ADHD. Aust Occup Ther J 2024;71(6):1015-1027 «PMID: 39032070»PubMed
Lin HY, Lee P, Chang WD, ym. Effects of weighted vests on attention, impulse control,
and on-task behavior in children with attention deficit hyperactivity disorder. Am
J Occup Ther 2014;68(2):149-58 «PMID: 24581401»PubMed
Bodison SC, Parham LD. Specific Sensory Techniques and Sensory Environmental Modifications
for Children and Youth With Sensory Integration Difficulties: A Systematic Review.
Am J Occup Ther 2018;72(1):7201190040p1-7201190040p11 «PMID: 29280714»PubMed
Fedewa AL, Erwin HE. Stability balls and students with attention and hyperactivity
concerns: implications for on-task and in-seat behavior. Am J Occup Ther 2011;65(4):393-9
«PMID: 21834454»PubMed
Pfeiffer B, Henry A, Miller S, ym. Effectiveness of Disc 'O' Sit cushions on attention
to task in second-grade students with attention difficulties. Am J Occup Ther 2008;62(3):274-81
«PMID: 18557003»PubMed
Section On Complementary And Integrative Medicine, Council on Children with Disabilities,
American Academy of Pediatrics, ym. Sensory integration therapies for children with
developmental and behavioral disorders. Pediatrics 2012;129(6):1186-9 «PMID: 22641765»PubMed
Kamath MS, Dahm CR, Tucker JR, ym. Sensory profiles in adults with and without ADHD.
Res Dev Disabil 2020;104():103696 «PMID: 32526674»PubMed
Adra N, Cao A, Makris N, ym. Sensory Modulation Disorder and its Neural Circuitry
in Adults with ADHD: A Pilot Study. Brain Imaging Behav 2021;15(2):930-940 «PMID: 32770315»PubMed
Barton EE, Reichow B, Schnitz A, ym. A systematic review of sensory-based treatments
for children with disabilities. Res Dev Disabil 2015;37():64-80 «PMID: 25460221»PubMed
Miller LJ, Coll JR, Schoen SA. A randomized controlled pilot study of the effectiveness
of occupational therapy for children with sensory modulation disorder. Am J Occup
Ther 2007;61(2):228-38 «PMID: 17436845»PubMed
Adamou M, Asherson P, Arif M, ym. Recommendations for occupational therapy interventions
for adults with ADHD: a consensus statement from the UK adult ADHD network. BMC Psychiatry
2021;21(1):72 «PMID: 33541313»PubMed