Kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD) ja visuaalinen hahmottaminen
Lisätietoa aiheesta
Kati Rantanen
15.3.2024
- Visuaalisella hahmottamisella tarkoitetaan yleisesti näköaistiin perustuvaa aistitiedon
käsittelyä, suunta- ja tilasuhteiden ymmärtämistä sekä kykyä havaita osa-kokonaisuussuhteita.
- Käsitettä visuaalinen hahmottaminen saatetaan toisinaan käyttää synonyyminä avaruudelliselle
hahmottamiselle eli spatiaalisille taidoille (visuospatial skills).
- Kyse on aistimuksen eli aistihavainnon jälkeen tapahtuvista prosesseista, jolloin
olennaista on erottaa aistihavainto (sensation) sen jälkeen syntyvästä merkityksen
ja tulkinnan liittämisestä siihen eli visuaalisesta hahmottamisesta (perception).
- Visuaalisista prosesseista voidaan erottaa visuaalinen vastaanotto (input) eli ärsykkeiden
tarkka vastaanotto visuaalisesta tuottamisesta (output), joka tarkoittaa aktiivista
visuaalisen tiedon integrointia kontekstiin ja toimintaan.
- Myös suurin osa motorisista toiminnoista tapahtuu näönvaraisesti ohjattuina tai etenee
visuaaliseen palautteeseen nojautuen.
- Näköinformaation käsittely tapahtuu aivokuoressa kahdessa ratajärjestelmässä:
- ventraalisessa, jossa radan hermoverkot huolehtivat nähtyjen objektien tunnistamisesta
(esineiden, kasvojen, muotojen, symboleiden) ja myös erilaisista suunnista
- dorsaalisessa, jossa radan hermoverkot vastaavat visuomotorisesta koordinaatiosta,
visuospatiaalisista taidoista (mm. liikkeen suunta ja tarkkuus, tilasuhteiden hahmottaminen)
sekä tarkkaavuuden säätelystä (valikoiva visuaalinen tarkkaavuus, kuvio-taustaerottelu).
- Visuaalisia prosesseja voidaan tarkastella Warrenin «Warren M. A hierarchical model for evaluation and ...»1, (kuva «Warrenin visuaalisten taitojen hierarkkinen malli»1) alun perin aikuisten aivovammoihin esittämän visuaalisten taitojen hierarkkisen
mallin avulla. Tämän hierarkian mukaan alemman tason perustaidot ovat edellytys ylemmän
tason kompleksisille taidoille. Voidaan ajatella, että mitä ensisijaisemmasta taidosta
on kysymys, sitä laajemmalle sen vaikutukset ulottuvat. Ylemmän tason ongelmat voivat
olla seurausta tai heijastusta alemman tason ongelmista, mutta ei toisinpäin.
- Hierarkian alimmalle tasolle kuuluvat näkökyky, silmänliikkeet ja näkökentät, sillä
ne ovat edellytys visuaalisen tiedon onnistuneelle prosessoinnille. Tämä taso mahdollistaa
visuaalisen syötteen (input) näköaivokuorelle.
- DCD:hen liittyy vaikeuksia tahdonalaisten silmänliikkeiden säätelyssä (okulomotorisessa
kontrollissa) ja katseen käytössä, kuten katseen kohdistamisessa, (d = 1,11; 95 %
luottamusväli 0,47–1,75) mutta heterogeenisyys on suuri (I2 = 79,1 %) «Adams IL, Lust JM, Wilson PH, ym. Compromised moto...»2, «Pinero-Pinto E, Romero-Galisteo RP, Sánchez-Gonzál...»3, «Hypoteesejä kehityksellisen koordinaatiohäiriön (DCD) taustamekanismeista»1.
- Toisella tasolla visuaalisen etsinnän ja tarkkaavuuden avulla poimitaan ympäristön
jatkuvasta ärsyketulvasta tavoitteen ja toiminnan kannalta olennainen tieto. Tähän
liittyy sekä tahattomia ja tahdonalaisia tietoa valikoivia prosesseja. Visuaalisen
tarkkaavuuden lisäksi etenkin inhibition häiriökontrolli liittyy keskeisesti tämän
tason prosessointiin, sillä sen avulla ärsykkeistä pystytään ehkäisemään epäolennaiset
ja toimintaa häiritsevät.
- DCD:ssä tason 1 vaikeudet tahdonalaisten silmänliikkeiden säätelyssä ja katseen käytössä
näyttävät tutkimusten perusteella korostuvan tilanteissa, joissa vaaditaan tarkkaavuuden
kognitiivista kontrollia kuten inhibitiota tai tarkkaavuuden siirtämistä «Adams IL, Lust JM, Wilson PH, ym. Compromised moto...»2.
- Inhibitorisen kontrollin vaikeudet ovat efektikooltaan suuria (d = 0,80; 95 % luottamusväli
0,55–1,04) ja häiriökontrollin osalta kohtalaisia (d = 0,38; 95 % luottamusväli
0,12–0,64) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4, «Kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD) ja toiminnanohjaus»2.
- Visuaalisen tarkkaavuuden vaikeuksia on raportoitu systemaattisessa katsauksessa lapsilla,
joilla DCD «Lachambre C, Proteau-Lemieux M, Lepage JF, ym. Att...»5.
- Kolmas taso sisältää visuaalisen tunnistamisen ja avaruudellisen hahmottamisen eli
merkityksen antamista nähdylle. Visuaalinen täydentäminen tai hahmon sulkeutuminen
(visual closure) liittyy sekundaarisen näköaivokuoren toimintaan, ja sen avulla pystymme
tunnistamaan epätäydellisiä tai vain osittain näkyvissä olevia tuttuja objekteja.
Tilanne, konteksti ja yksilön kyky muodostaa mielikuvia tukevat osaltaan tunnistamista.
Avaruudellisen hahmottamisen avulla tunnistetaan esineitä eri suunnista ja niiden
liikkuessa sekä pystytään arvioimaan ja analysoimaan esimerkiksi esineiden syvyyttä,
etäisyyksiä, kokoa tai liikkumisnopeutta.
- DCD-ryhmässä on todettu
- selkeitä ja efektikooltaan suuria vaikeuksia syvyyden hahmottamisessa (d = 3,70; 95
% luottamusväli 2,65–4,76) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4
- efektikooltaan kohtalaisia vaikeuksia visuaalisessa hahmottamisessa ilman motorista
vaatimusta (esim. hahmon sulkeutuminen, kuvio-taustaerottelu, efektikoko r = 0,43)
«Wilson PH, McKenzie BE. Information processing def...»6
- efektikooltaan pieniä vaikeuksia objektin tai kohteen havaitsemisessa ilman motorista
komponenttia (d = 0,39; 95 % luottamusväli 0,08–0,70) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4.
- Hierarkian korkeinta tasoa edustaa visuaalinen päättely ja muisti, jotka ovat myös
hyvin herkkiä prosesseja häiriintymään alempien tasojen ongelmista. Tähän tasoon viitataan
myös käsitteillä visuaalisen prosessoinnin organisaatio tai visuaalinen kognitio,
jolloin korostetaan havainto- ja hahmottamistoimintojen toiminnallista käyttöä.
- DCD:ssä on osoitettu olevan vaikeuksia myös kompleksisemmassa visuaalisessa prosessoinnissa
ja päättelyssä «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4, kuten
- visuospatiaalisessa integraatiossa (d = 0,92; 95 % luottamusväli 0,27–1,58)
«Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4
- visuaalisten havaintojen prosessoinnissa, joka edellyttää motoriikkaa (d = 0,76; 95
% luottamusväli 0,50–1,02) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4
- monimutkaisessa visuaalisessa hahmottamisessa, jossa motoriikka mukana (esim. kopiointi,
rakentelu, kokoaminen) (efektikoot r = 0,50, r = 0,55) «Wilson PH, McKenzie BE. Information processing def...»6
- ei-kielellisessä (suoritus) ÄO:ssa (d = 0,63; 95 % luottamusväli 0,24–1,01),
kuitenkin visuaalisen oivaltavan päättelysuoriutumisen osalta efektikoko jää pieneksi
ja ei-merkitseväksi (d = 0,28; 95 % luottamusväli -0,25–0,81) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4
- prosessointinopeudessa, joka niin ikään edellyttää visuaalista hahmottamista ja visuomotoriikkaa
(d = 0,81; 95 % luottamusväli 0,25–1,36) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4
- visuaalisessa työmuistissa (d = 0,79; 95 % luottamusväli 0,55–1,02) «Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavio...»4 ja visuospatiaalisessa muistissa (välitön ja viivästetty, efektikoko r = 0,36) «Wilson PH, McKenzie BE. Information processing def...»6.
- Visuaalisten prosessien hierarkkisuus heijastuu taitojen kliiniseen arviointiin: ylimmän
tason vaikeuksien tai heikon suoriutumisen perusteella ei voi päätellä, minkälainen
(minkä tason) visuaalisen hahmottamisen vaikeus heikon suoriutumisen taustalla on.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että heikko suoriutuminen kompleksisissa, havainnon
organisointia ja visuaalisia osatoimintoja integroivissa rakentelu- tai kopiointitehtävissä
ei kerro vielä siitä, millaisia (ts. minkä tason) visuaalisen hahmottamisen vaikeuksia
taustalla on. Arvioinnissa pitää tällöin tarkistaa myös alimpien tasojen toiminnot
(näkökyvyn lisäksi tunnistus- ja tarkkaavuustoiminnot). Vastaavasti visuaalisten taitojen
kuntoutuksessa pitäisi varmistaa alimpien tasojen prosessien sujuminen ennen kuin
lähdetään harjoittelemaan ylätason monimutkaisia taitoja.
- Kuntoutuksen ja tukitoimien suunnittelussa painotetaan visuaalisen hahmottamisen toiminnallista
näkökulmaa. Arjen toiminnoissa korostuu visuaalisen hahmottamisen dynaaminen luonne
ja osa-alueista avaruudellinen eli spatiaalinen hahmottaminen (kyky hahmottaa kolmiulotteista
tilaa ja etäisyyksiä). Tähän liittyy keskeisesti kyky kuvitella ja muokata tietoa
mentaalisesti. «Uttal DH, Meadow NG, Tipton E, ym. The malleabilit...»7
- Spatiaalisen hahmottamisen vaikeuksien ilmenemistä yksilön toiminnassa voidaan jäsentää
ja kuvailla alla olevan Uttalin ja kumppaneiden «Uttal DH, Meadow NG, Tipton E, ym. The malleabilit...»7 esittämän nelikentän avulla (kuva «Hahmottamisen taitoalueiden nelikenttä»2). Siinä hahmottamisen taitoalueita jaotellaan suhteessa kahteen ulottuvuuteen (pieneen
tai suureen mittakaavaan), joilla molemmilla on kaksi tasoa (muuttumaton eli staattinen
vs. muuttuva eli dynaaminen). Ensimmäisellä taitoalueella havainnon kohteena on pienessä
mittakaavassa yksi staattinen asia (kuten kasvot, esine, kuva) ja tehtävänä on löytää
tai tunnistaa se. Tehtävä monimutkaistuu, jos tarkastellaan edelleen yhtä kohdetta,
mutta kokonaisuus muuttuu (esim. sijoitetaan palapelin paloja oikeille paikoille).
Vastaavasti suuressa mittakaavassa havainnon kohteita voi olla useampia ja tehtävänä
sijoittaa tai suhteuttaa niitä (esim. sijoittaa taulu seinälle). Haastavin ja arjessa
hyvin tuttu spatiaalista hahmottamista edellyttävä tilanne muodostuu silloin, kun
kohteita on useampia ja ne liikkuvat samanaikaisesti havaitsijan kanssa. Tällöin etäisyydet
ja suhteet muuttuvat jatkuvasti (esim. jalkapallopelissä).
- Tätä nelikenttää voidaan hyödyntää kuvattaessa ja arvioitaessa visuaalisten hahmottamisvaikeuksien
ilmenemistä lapsen tai nuoren arjen tilanteissa sekä yksilöllisen harjoittelun sisältöjä
suunniteltaessa.
- DCD:n oirekuva on visuaalisen hahmottamisen ja visuomotorisen integraation osalta
heterogeeninen. Tutkijat ovatkin pyrkineet selvittämään DCD:n kliinisen oirekuvan
perusteella alaryhmiä «Kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD) ja alaryhmäluokittelu»3. Lähes kaikissa niitä selvittäneissä tutkimuksissa on johdonmukaisesti raportoitu
alaryhmä, jota kuvaa laaja-alainen toimintahäiriö (ml. muissa kognitiivisissa toiminnoissa)
sekä alaryhmä, johon liittyy ensisijaisesti visuaalisen hahmottamisen ja siihen perustuvien
toimintojen vaikeuksia. Vaikuttaa siltä, että osalla lapsista, joilla on DCD, on ongelmia
jo visuaalisten taitojen hierarkian alimmalla tasolla, kun taas osalla vaikeudet näkyvät
ainoastaan monimutkaisimmissa visuaalisen tiedon organisointia ja integraatiota edellyttävissä
suorituksissa.
- Visuaalisen, etenkin visuospatiaalisen, hahmottamisen ja mielikuvien muodostamisen
vaikeudet voivat heijastua oppimiseen ja erityisesti matemaattisten taitojen, kuten
lukukäsitteen ja lukujärjestelmätiedon sekä geometristen taitojen oppimiseen «Fang X ym. Is Spatial Ability Related to Mathemati...»8.
- Akateemisten vaikeuksien yhteen laskettua esiintyvyyttä ja laajuutta tarkastelevassa
meta-analyysissa (k = 24) «Dionne E, Bolduc MÈ, Majnemer A, ym. Academic Chal...»9 todettiin kouluikäisillä lapsilla, joilla oli DCD, olevan vaikeuksia erityisesti
matematiikassa (89,5 %:lla, g = -1,199) sekä käsin kirjoittamisessa (84 %:lla, käsialan
luettavuuden g = -1,312). Lukemisen osalta yhteen laskettua esiintyvyyttä ei voitu
laskea, mutta kirjoittamisen nopeudessa (g = -0,931), kirjoittamisessa (g = -0,859)
ja lukemisessa (g = -1,193) tuli esille myös vaikeuksia. Tutkimus korostaa oppimisvaikeuksien,
etenkin matematiikan, arvioimisen tärkeyden lapsilla, joilla on DCD.
Kirjallisuutta
- Warren M. A hierarchical model for evaluation and treatment of visual perceptual dysfunction
in adult acquired brain injury, Part 1. Am J Occup Ther 1993;47(1):42-54 «PMID: 8418676»PubMed
- Adams IL, Lust JM, Wilson PH, ym. Compromised motor control in children with DCD:
a deficit in the internal model?—A systematic review. Neurosci Biobehav Rev
2014;47():225-44 «PMID: 25193246»PubMed
- Pinero-Pinto E, Romero-Galisteo RP, Sánchez-González MC, ym. Motor Skills and Visual
Deficits in Developmental Coordination Disorder: A Narrative Review. J Clin Med 2022;11(24):
«PMID: 36556062»PubMed
- Subara-Zukic E, Cole MH, McGuckian TB, ym. Behavioral and Neuroimaging Research on
Developmental Coordination Disorder (DCD): A Combined Systematic Review and Meta-Analysis
of Recent Findings. Front Psychol 2022;13():809455 «PMID: 35153960»PubMed
- Lachambre C, Proteau-Lemieux M, Lepage JF, ym. Attentional and executive functions
in children and adolescents with developmental coordination disorder and the influence
of comorbid disorders: A systematic review of the literature. PLoS One 2021;16(6):e0252043
«PMID: 34086687»PubMed
- Wilson PH, McKenzie BE. Information processing deficits associated with developmental
coordination disorder: a meta-analysis of research findings. J Child Psychol Psychiatry
1998;39(6):829-40 «PMID: 9758192»PubMed
- Uttal DH, Meadow NG, Tipton E, ym. The malleability of spatial skills: a meta-analysis
of training studies. Psychol Bull 2013;139(2):352-402 «PMID: 22663761»PubMed
- Fang X ym. Is Spatial Ability Related to Mathematical Ability: a Meta-Analysis. Educational
psychology review 2020;32.1:113–155
- Dionne E, Bolduc MÈ, Majnemer A, ym. Academic Challenges in Developmental Coordination
Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis. Phys Occup Ther Pediatr 2023;43(1):34-57
«PMID: 35611495»PubMed
Artikkelin tunnus: nix03402 (050.132)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim