Autismikirjon häiriön seulonta ja diagnostiikka kehitysvammaisilla
Lisätietoa aiheesta
Terhi Koskentausta, Vappu Halkola, Emmi Tuomi ja Samuli Markkanen
10.4.2024
Kehitysvammaisella henkilöllä autismikirjon häiriö (autism spectrum disorder, ASD)
voidaan diagnosoida, jos poikkeavuudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa
ovat suurempia kuin kognitiivisen kehitystason perusteella voisi odottaa (ICD-11)
«ICD-11 for mortality and morbidity statistics. Ver...»1. Myös adaptiivisten taitojen puutteet ja tuen tarve ovat tällöin yleensä suuremmat
kuin kognitiivisen kehitystason perusteella voisi odottaa.
Lievästi, keskivaikeasti ja vaikeasti kehitysvammaisten kohdalla on tärkeää pyrkiä
tunnistamaan mahdollinen ASD, koska se vaikuttaa kuntoutukseen ja ennusteeseen.
Vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisilla ASD:n diagnostiikka on vaikeaa ja edellyttää
huolellista tutkimusta (ICD-11). Strukturoidut menetelmät eivät yleensä sovellu sellaisenaan
käytettäviksi.
Kehitysiän ollessa alle 18 kuukautta ASD:n diagnostiikassa on noudatettava erityistä
huolellisuutta «The Royal College of Psychiatrists. The psychiatri...»2. Toisaalta syvästi kehitysvammaisella aikuisella ASD:n diagnosointi ei yleensä oleellisesti
vaikuta kuntoutukseen tai ennusteeseen.
ASD:n diagnostiikassa on huomioitava henkilön kognitiivinen kehitystaso, jotta voidaan
arvioida, vastaavatko henkilön sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation taidot
muuta kehitystasoa vai ovatko ne heikompia tai poikkeavampia viitaten ASD:hen. Arviointimenetelmät
valitaan kognitiivisen ja kielellisen kehitystason mukaan.
Ellei ole tietoa ajankohtaisesta kehitystasosta, tehdään psykologin tai neuropsykologin
tutkimus ennen ASD-tutkimusta tai sen yhteydessä.
Pienten taapero- ja leikki-ikäisten, selkeästi autististen lasten diagnoosi voidaan asettaa, vaikka tarkkaan arvioon kehitystasosta ei vielä päästä, jos diagnoosikriteerit täyttyvät ja lapsen kehitystasosta on saatavilla suuntaa
antavaa tietoa muiden tutkimusten perusteella.
Tällöin voidaan kohdentaa tukitoimet aiempaa paremmin ja jatkaa kuntoutumisen ja kehityksen seurantaa. Psykologintutkimus voidaan toteuttaa myöhemmin, kun lapsen kehitystaso voidaan arvioida luotettavammin,
esimerkiksi 4–5 vuoden iässä.
Kun henkilöllä on jo todettu ASD ja arvioidaan samanaikaista kehitysvammaisuutta,
tai ASD:n ja kehitysvammaisuuden diagnostiikkaa tehdään samanaikaisesti, tulee kehitysvammaisuuden
arvioinnissa painottaa henkilön kognitiivista toimintakykyä sekä adaptiivisten taitojen
käsitteellistä ja käytännöllistä osa-aluetta, eikä niinkään sosiaalisten taitojen
puutteita «ICD-11 for mortality and morbidity statistics. Ver...»1.
Kehitysvammaisuuteen liittyy suurentunut liitännäisvammojen ja -sairauksien riski.
Näiden tunnistaminen on tärkeää paitsi hoidon ja kuntoutuksen kannalta myös siksi,
että ne voivat vaikuttaa ASD:n diagnostiikkaan. Esimerkiksi näkö-, kuulo- ja liikuntavammoihin
sekä psykiatrisiin häiriöihin voi liittyä vuorovaikutuksen, aistien käytön ja ympäristön
havainnoinnin tapoja, jotka on yleisesti liitetty autismikirjon häiriöön.
ASD:n esiintyminen samanaikaisesti kehitysvammaisuuden, rakennepoikkeavuuksien tai
dysmorfisten piirteiden kanssa viittaa spesifiin geneettiseen taustatekijään (ks.
myös lisätietoa Autismikirjon häiriö ja genetiikka «Autismikirjon häiriö ja genetiikka»1).
Kehitysvammaisen lapsen ASD:hen viittaavat varhaisvaiheessa ilmenevät puutteet ei-kielellisessä
viestinnässä, kontaktin ottamisessa ja kiinnostuksessa vastavuoroisiin leikkeihin.
Kun ASD-tutkimusta tehdään kehitysvammaiselle aikuiselle henkilölle, on aina varmistettava,
että ASD:n keskeiset oireet ovat olleet esillä jo lapsuusiässä.
Kehitysvammaisille soveltuvia ASD:n seulontamenetelmiä on tutkittu vain vähän. Erityisesti
kehitysvammaisille kehitettyjä menetelmiä ei ole käytettävissä suomenkielisinä, vaan
kehitysvammaisten arvioinnissa sovelletaan samoja menetelmiä kuin muulla väestöllä
ottaen huomioon tutkittavan kehitysikä.
Myös muita menetelmiä voidaan käyttää kehitysvammaisten lasten arvioinnissa, kun huomioidaan
kehitysvammaisuuden aiheuttamat rajoitukset ja erityispiirteet.
Vuorovaikutuksen havainnointi yksilöarviointitilanteen lisäksi myös vapaammissa ryhmätilanteissa
on olennaista käyttäytymispiirteiden oikeanlaisen tulkinnan tukena. Havainnoinnissa
voidaan hyödyntää myös videointia, mikäli kuvauksen käytöstä on sovittu asianmukaisesti.
The Royal College of Psychiatrists. The psychiatric management of autism in adults.
CR228, July 2020.
Metcalfe D, McKenzie K, McCarty K, Murray G. Screening tools for autism spectrum disorder,
used with people with an intellectual disability: A systematic review. Res Autism
Spectr Disord 2020;74: 101549 https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101549
Ehlers S, Gillberg C, Wing L. A screening questionnaire for Asperger syndrome and
other high-functioning autism spectrum disorders in school age children. J Autism
Dev Disord 1999;29:129-41
Wigham S, Rodgers J, Berney T ym. Psychometric properties of questionnaires and diagnostic
measures for autism spectrum disorders in adults: A systematic review. Autism 2019;23:287-305
«PMID: 29439585»PubMed
National Institute for health and Care Excellence (NICE). Autism: Recognition, Referral,
Diagnosis and Management of Adults on the Autism Spectrum (Clinical Guideline 142).
Leicester: British Psychological Society.2012
Schopler E, Van Bourgondien ME, Wellman GJ, Love S. CARS2, Childhood Autism Rating
Scale, Second Edition. Western Psychological Services. 2010.