Anita Puustjärvi, Maria Sumia, Maarit Virta-Jämiä ja Sami Leppämäki
19.5.2025
Eri ikävaiheissa hoidon tulee kohdistua ja hoitomenetelmät valita siten, että niiden
avulla voidaan tukea ADHD-oireisen henkilön toimintakykyä ottaen huomioon kehitykselliset
ja ikävaiheeseen liittyvät tarpeet.
Hyvinvoinnin perustarpeista (uni, liikunta, monipuolinen ja säännöllinen ravitsemus)
huolehtiminen tukee toimintakykyä kaikissa ikävaiheissa.
Alle kouluikäisillä ADHD-oireet aiheuttavat ongelmia usein kotona, varhaiskasvatuksessa ja myös muissa
tilanteissa. Tapaturma-alttius on tavallista suurempi. Usein mukana on kielenkehityksen
tai motorisen kehityksen viiveitä sekä tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn vaikeuksia.
Oireet voivat aiheuttaa epäonnistumiskokemuksia ja vaikuttaa lapsen minäkuvaan sekä
siihen, miten muut suhtautuvat lapseen. Oireet voivat myös houkuttaa aikuisia käyttämään
toimimattomia kasvatuskeinoja, jolloin vuorovaikutus voi muuttua negatiiviseksi «Young S, Amarasinghe JM. Practitioner review: Non-...»1.
Yksilöllisen arvion perusteella lapsi voi tarvita myös muuta kuntoutusta, esimerkiksi
puhe- tai toimintaterapiaa.
Lääkehoitoa voidaan tarvita vaikeiden oireiden hoidossa, myös muun hoidon toteutumisen
mahdollistamiseksi. Lääkehoidon tarve tässä ikäryhmässä arvioidaan ja lääkehoidon
aloitus toteutetaan erikoissairaanhoidossa, ks. lisätietoa Alle kouluikäisten lasten
ADHD:n lääkehoito «Alle kouluikäisten lasten ADHD:n lääkehoito»3.
Vanhemmat ja varhaiskasvatuksen tai esikoulun henkilökunta tarvitsevat riittävästi
tietoa ADHD:stä ja lapsen tukemisen keinoista.
Neuropsykiatrisesta valmennuksesta saattaa olla joissakin tilanteissa apua oirehallinnan
menetelmien käyttöönoton tukemisessa. Valmennus kohdentuu ensisijaisesti lähiaikuisiin
ja heidän toteuttamiinsa ohjaamismenetelmiin, ks. lisätietoa ADHD ja neuropsykiatrinen
valmennus «ADHD ja neuropsykiatrinen valmennus»4.
Lapsi tarvitsee ikä- ja kehitystasolleen sopivalla tavalla annettua tietoa ADHD:stä
ja sen hoidosta. Myös vanhemmat ja muut lapsen kanssa toimivat aikuiset esimerkiksi
koulussa tarvitsevat psykoedukaatiota.
Vanhempien kasvatuksellisten keinojen tukemisessa on otettava huomioon tähän ikävaiheeseen
liittyvät erityispiirteet (esim. koulunkäynnin, kaveruussuhteiden ja sosiaalisten
taitojen kehityksen tukeminen).
Lapsen käyttäytymisen ohjaamisen lisäksi tarvitaan oirehallinnan ja ongelmanratkaisutaitojen
opettamista lapselle sekä aikuisten (vanhemmat, opettaja) toteuttamia tukitoimia.
Lisäksi voidaan tarvita erityisesti suunnattua sosiaalisten ja tunnetaitojen ohjausta
(sosiaalisen tilanteen tulkintaa, tunnetaitojen harjoittelua).
Yksilöllinen kuntoutus (esim. toimintaterapia, psykoterapia) voi olla tarpeen samanaikaisten
häiriöiden vuoksi.
Neuropsykologinen kuntoutus voi olla tarpeen tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, muistin
ja liitännäisoireena ilmenevien oppimisvaikeuksien takia, jos lapsella on merkittäviä
vaikeuksia koulussa ja/tai sosiaalisessa kanssakäymisessä. Kuntoutuksen olennainen
osa on opettajille ja huoltajille annettava ohjaus.
Arkiympäristössä toteutettavasta neuropsykiatrisesta valmennuksesta saattaa joissakin
tilanteissa olla apua päivittäis- ja opiskelutaitojen omaksumisessa, kuten läksyjen
teon rutiinien luomisessa, sekä omatoimisuuden omaksumisessa (aamu- ja iltatoimet).
Valmennus kohdentuu sekä lapseen että vanhempien ohjaamiseen.
Nuoruusiässä ADHD-oireet aiheuttavat haasteita itsenäistymiselle ja opiskelulle. Nuoren kyky arvioida
ADHD-oireita ja muita toimintakykyyn vaikuttavia oireita voi olla vielä puutteellinen.
Osa nuorista haluaa lopettaa lääkehoidon «Young S, Amarasinghe JM. Practitioner review: Non-...»1, vaikka siitä olisikin hyötyä oireisiin ja aikuiset arvioisivat sen vielä tarpeelliseksi.
Nuoren tulee saada osallistua hoidon tavoitteiden ja toteutuksen suunnitteluun.
Koulun tukitoimia jatketaan tarpeen mukaan ja mahdolliset oppimisvaikeudet otetaan
huomioon koulusuoriutumisen tukemisessa.
Nuori voi tarvita kehitystasonsa mukaista ja nuoruusiän asioihin suunnattua psykoedukaatiota
ADHD:stä ja sen hoidosta, vaikka olisikin saanut tietoa nuorempana.
Lääkehoidon eduista ja tavoitteista tulee keskustella nuoren kanssa. Vähitellen vastuu
lääkehoidon toteutuksesta siirtyy nuorelle itselleen. Kehittyvät säätelytaidot ja
selviytymisstrategiat ja toisaalta lisääntyvät vaatimukset voivat vaikuttaa lääkehoidon
tarpeeseen. Lääkehoitoa voi jatkaa niin kauan kuin haittaavia ADHD-oireita esiintyy,
tarvittaessa aikuisuudessakin. Lääkehoidon tarvetta, vastetta sekä haittoja tulee
tarkistaa säännöllisesti.
Päihdekokeilujen ja lääkkeiden väärinkäytön mahdollisuus on hyvä ottaa hoidossa huomioon.
Aikuisten välinen riittävän tiivis yhteistyö tukee nuoren toimintakykyä.
Yksilöllisten hoitojen (esimerkiksi psykoterapia, toimintaterapia) tarve voi lisääntyä
samanaikaisten häiriöiden vuoksi. Iän myötä erilaisten strategioiden itsenäiseen käyttöön
perustuvien hoitojen hyöty lisääntyy. Taitojen kehittymisen tukeminen painottuu nuoren
suoraan ohjaamiseen, mutta vanhempien tuki on edelleen tarpeen.
Neuropsykologinen kuntoutus voi olla tarpeen tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, muistin
ja liitännäisoireena ilmenevien oppimisvaikeuksien takia, jos nuorella on merkittäviä
vaikeuksia koulussa tai esimerkiksi tunnesäätelyssä. Kuntoutuksen kuuluu tarpeen mukaan
opettajille ja huoltajille annettava ohjaus.
Toimintaterapia tai neuropsykiatrinen valmennus voivat tukea nuorta oirehallinnan
ja arjen sujuvuutta tukevien keinojen käyttöön ottamisessa arkiympäristössä.
Aikuisilla ADHD-oireet aiheuttavat haittaa erityisesti opiskelussa, työelämässä ja sosiaalisissa
suhteissa. Nuorilla aikuisilla myös itsenäistyminen asettaa haasteita. Muuttuvat tilanteet
(kuten opiskelujen aloittaminen, työelämään siirtyminen, lasten syntymä) lisäävät
usein vaatimuksia toiminnanohjaukselle ja voivat lisätä oireiden haittaavuutta.
Osalla aikuisista pelkkä lääkehoito ja psykoedukaatio on riittävä hoito, osalla tarvitaan
psykososiaalisia hoitoja.
Opiskelijoilla on usein tarve oppimisstrategioiden kehittämiseen esimerkiksi opintopsykologien
tuella tai neuropsykologisessa kuntoutuksessa.
Usein kyseessä on ADHD-oireiden ja psykiatrisen samanaikaissairastavuuden yhdistelmä,
jolloin hoidon tulee kohdistua kumpaankin. Psykososiaalisten hoitojen painopistettä
valittaessa tulee arvioida sitä, mikä aiheuttaa suurinta haittaa henkilön toimintakykyyn
ja mitkä ovat tavoitteet. Hoitojen keskeisiä elementtejä ovat psykoedukaatio, taitojen
harjoittelu, tunnesäätelyn vaikeuksien työstäminen sekä samanaikaisoireiden huomioiminen.
Neuropsykologinen kuntoutus voi olla hyödyllistä tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen,
muistin ja liitännäisoireena ilmenevien oppimisvaikeuksien takia, jos henkilöllä on
merkittävää toimintakykyhaittaa tai vaikeuksia opinnoissa/työelämässä (ks. lisätietoa
Neuropsykologinen kuntoutus ja ADHD «Neuropsykologinen kuntoutus ja ADHD»6).
Neuropsykiatrisesta valmennuksesta saattaa olla hyötyä oireiden hallintakeinojen käyttöönoton
tukemisessa, jos tarvitaan konkreettista arkiympäristössä toteutettavaa ohjausta «AADPA. Australian Evidence-Based Clinical Practice...»6.
Joissakin tilanteissa myös toimintaterapia voi tulla kuntoutusmuotona kyseeseen.
Kirjallisuutta
Young S, Amarasinghe JM. Practitioner review: Non-pharmacological treatments for ADHD:
a lifespan approach. J Child Psychol Psychiatry 2010;51(2):116-33 «PMID: 19891745»PubMed
National Institute for Health and Clinical Excellence. Attention deficit hyperactivity
disorder: diagnosis and management: update. Department of Health 2018
Alliance CAR. Canadian ADHD Practice Guidelines. Fourth Edition. Canadian ADHD Resource
Alliance 2018
Trochetto de Oliveira C, Dias A. Psychoeducation for attention deficit/hyperactivity
disorder: what, how and who shall we inform? Trends Psychol 2018;26:263-81
Coghill D, Banaschewski T, Cortese S, ym. The management of ADHD in children and adolescents:
bringing evidence to the clinic: perspective from the European ADHD Guidelines Group
(EAGG). Eur Child Adolesc Psychiatry 2023;32(8):1337-1361 «PMID: 34677682»PubMed
AADPA. Australian Evidence-Based Clinical Practice Guideline For Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD). 2022,https://adhdguideline.aadpa.com.au.
Kooij JJS, Bijlenga D, Salerno L, ym. Updated European Consensus Statement on diagnosis
and treatment of adult ADHD. Eur Psychiatry 2019;56():14-34 «PMID: 30453134»PubMed